PVV: Wij zijn weggelachen, maar wisten zeker dat we gelijk hadden!

Artikel RTV Oost “Snoeiharde conclusie Atelier Overijssel: schone energieplannen van provincie niet haalbaar"

De PVV-fractie roept al sinds jaren dat de huidige koers naar zogenaamde schone energie gedoemd is te mislukken. Erik Veltmeijer, fractievoorzitter: ‘ Al jaren kwalificeren we de energietransitie als een groene leugen. Het beleid heeft iets sektarisch in zich. Er is maar één richting en dat is de keuze voor windenergie, zonnepanelen en biomassa. Wie hier kritisch over is, wordt weggelachen. We hebben getracht om binnen de commissie Milieu en Energie aandacht te krijgen voor kritische kanttekeningen bij de huidige koers, maar geen enkele partij, ook de SP niet, steunde ons hierin. De SP speelt nu mooi weer, maar stemde wel voor windpark De Veenwieken.’

‘We hebben altijd gezegd dat de huidige koers de inwoners opzadelt met torenhoge lasten en dat het aandeel van wind, zon en biomassa nihil is op de totale energiebehoefte. Alle partijen lachten ons weg. We hebben tijdens de algemene beschouwingen van 2017 gezegd dat we in Nederland dezelfde kant op gaan als in Duitsland. Boeren kiezen daar massaal voor het produceren van o.a. koolzaad voor biomassa, want dit levert meer geld (lees subsidie) op dan aardappelen. Duitsland is enorm afhankelijk geworden van het buitenland wat voeding betreft en bij een calamiteit als een oorlog heeft men daar een groot probleem. Die kant gaan we ook op als we door gaan met die ruimtevragende zonnepanelen in weilanden, windmolens en biomassa. Tijdens die algemene beschouwingen kregen we nul steun. Van geen enkele partij. We hebben gedeputeerden van Haaf en Traag onlangs uitgedaagd voor een echt energiedebat met o.a. wetenschappers, maar ze weigerden. Dom! Ze doen het in hun broek!’

‘We zijn dan ook niet verrast door de conclusie van Atelier Overijssel. Het bevestigt ons gelijk. Wellicht zijn nu de andere partijen ook wakker en stappen ze uit deze groene sekte. We doen dan ook een oproep aan alle partijen om niet alles als zoete koek te slikken, maar om zelf na te gaan denken. Gewoon je boerenverstand gebruiken is al voldoende. We gaan een motie indienen om op de rem te trappen en energiebeleid te gaan voeren op basis van feiten en niet meer op basis van aannames. Genoeg is genoeg!’